Fecha d'execución:
ca. 1638-1640
Técnica:
Oleu sobre llenzu
Midíes:
271 x 177 cm
Procedencia:
Colección Pedro Masaveu
Procedente de la Colección Pedro Masaveu, que lu adquirió al bilbaín Félix Valdés, Cristo muertu na cruz, del pintor Francisco de Zurbarán (Fuente de Cantos, Badayoz, 1598-Madrid, 1664), foi una de les munches obres que se dexaron en dación al Principáu d’Asturies en 1994 y qu’agora espónense nel Muséu de Belles Artes d’Asturies. Nacíu en 1598 nun modestu pueblu estremeñu, al marxe de les grandes corrientes de pensamientu y del arte, Zurbarán punxo camín de Sevilla en 1614, onde se formó con Pedro Díaz de Villanueva y estableció contactu con Alonso Cano y Diego Velázquez, que la so obra Cristo de San Plácido, de 1634, tien rellación cola que nos ocupa. Por cuenta del so estilu personal y naturalista, de la maestría cola que representa los valores táctiles de la tela, amás de pola sobriedá, la fuercia espresiva y la plasticidá de les sos figures, ta consideráu como ún de los grandes maestros españoles del Sieglu d’Oru.
La evolución del so estilu exemplifícase na so producción intensa de crucificaos, ún de les temes más frecuentes impuestu pola iconografía tridentina pa instruyir a los fieles según los principios inmutables de la Ilesia Católica. Conócense más de trenta versiones d’esti tema pintaes por Zurbarán, la metá d’elles correspondientes a la iconografía del Cristo espirante vivu, anque otres veces, como nel casu del llenzu d’Uviéu, preséntase al Salvador yá muertu, cola cabeza echada sobre’l pechu y la llaga sangrante nel costáu.
Cristo muertu na cruz ye un reflexu fiel d’esta espiritualidá contrarreformista, amás d’obra maestra, cabeza de serie y prototipu d’otros crucificaos posteriores, representaos toos ellos según les normes impuestes por Francisco Pacheco, quier dicise, con cuatro clavos. Efixáu de forma reposada, cola cabeza cayendo exánime de manera natural, emociona polo cenciello. Los sos deos amuésense encoyíos, la so musculatura poco pronunciada y les sos piernes y pies paralelos y en escorzu, sofitaos enriba’l suppedaneum. El fondu neutru y non mui escuru déxanos estremar la solombra del cuerpu llevantáu sobre él, contrastándolu col blancu brillante del pañu de pureza, dibuxáu con gran naturalidá y tan característicu del artista. La so illuminación tenebrista marcada y el so modeláu perfectu, escultóricu anque daqué esquemáticu, destaquen na composición. No cimero de la cruz lléese un lletreru con una inscripción que reza ”Xesús nazarenu, Rei de los Xudíos”, n’hebréu, llatín y griegu.
Anque nun tenemos información sobre pa qué ilesia o conventu se pintó, de xuru que se trata d’un cuadru d’altar. Los datos más vieyos que tenemos, gracies a una inscripción antigua per detrás del llenzu, asitien la obra na colección del marqués de Villafuerte en Sevilla.