Fecha d'execución:
ca. 1515
Técnica:
Oleu sobre llenzu apegao a tabla
Midíes:
73 x 57,5 cm
Procedencia:
Adquisición, 2003
El cuadru tituláu Santa Catarina y Santa Margarita ye obra del artista manchegu Fernando Yáñez de la Almedina (Almedina, Ciudad Real, 1475-1536). Adquiriólu’l Muséu de Belles Artes d’Asturies nel mercáu de París nel 2003. Nos años 2004 y 2005 restaurólu’l Muséu Nacional del Prado y dende entós ta espuestu nuna de les sales de la pinacoteca asturiana.
Fernando Yáñez de la Almedina ye un pintor del que se desconoz bona parte de la so biografía pero que, a pesar d’eso, tien una reputación escelente, al tar consideráu ún de los artistes más esquisitos del Renacimientu español. Bona parte del so prestixu ye pol méritu d’introducir na Península munchos de los postulaos renacentistes de la Italia quattrocentista. Nesti sentíu, artífices como Filippino Lippi, Perugio, Rafael y, sobre manera, el gran Leonardo da Vinci foron modelos d’inspiración pa Yáñez cuando la so estancia formativa en Roma y Florencia. Sicasí, quiciabes seya la buelga leonardesca la que más s’aprecia nos sos cuadros. Yá de vuelta n’España trabayó en dos focos, Valencia y Cuenca. Foi, amás, collaborador habitual d’Hernando de Llanos, que les sos firmes conxuntes llegaron a crear confusión sobre les sos identidaes.
La obra que nos ocupa representa a les vírxenes y mártires Santa Catarina y Santa Margarita. La primera d’elles, asitiada na esquierda de la composición, apaez representada como una princesa real, quier dicise, coronada y ataviada con una túnica colorada y un mantu violaceu. Na mano esquierda lleva la espada cola que la coraron, mentes que cola derecha paez que tea teniendo pel mantu que la cubre, nun xestu verdaderamente esquisitu que nos recuerda al maestru florentín. El llau derechu gárralu Margarita d’Antioquía, que viste una túnica colorada debaxo d’un mantu de color azul. Mentes na mano derecha tien pela palma del martiriu, a los pies apaez un cuélebre cola boca abierta que nos recuerda’l rellatu qu’apaez na Lleenda Dorada, onde se cunta que la mártir tragóla y depués cuspióla’l monstruu depués de qu’ella fixere la señal de la cruz; xestu, otra manera, perceptible na mano derecha de la santa.
El modelu compositivu usáu por Yáñez de la Almedina ye bramente habitual dientro de la so obra: personaxes de cuerpu enteru que comparten en disposición simétrica’l mesmu espaciu pictóricu. Sicasí, d’esta vuelta’l canon aplicáu a les santes resulta daqué más curtiu y corporientu que n’otres ocasiones. Sicasí, les facciones de les muyeres son plena y inconfundiblemente yañegues. Dambes figures son autónomes dafechu porque, anque comparten un mesmu espaciu, ente elles nun s’establez nengún tipu d’aunión o comunicación.
Santa Catarina y Santa Margarita apaecen recortaes sobre un fondu de vexetación que, amás, superpónse enriba d’un paisaxe lluminosu domináu por una llomba onde s’asitia una ciudadela fortificada no cimero. Un tipu de composición que nos avera al norte d’Italia y qu’asimiló’l pintor manchegu de la qu’aprendía en tierres lombardes.